Plan: | GELDERESCHWEG 108 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0294.BP1210BGGELDERE108-OW01 |
Gezien de ontwikkeling is er geen sprake van een gevoelige bestemmingen op grond van het Besluit gevoelige bestemmingen (bestemmingen die gevoelig zijn voor luchtkwaliteit).
De verkeersaantrekkende werking die ontstaat door deze nieuwe ontwikkeling is zeer gering te noemen, wellicht een klein aantal klanten extra en 2 á 3 medewerkers als gevolg van de overname van een kleine groothandel in bouwmaterialen.
Er moet dus worden getoetst of volgens het Besluit NIBM (VROM, 31-10-07) het project “niet in betekende mate” bijdraagt. De toename van de concentratie fijn stof of stikstofdioxide mag dan maximaal niet meer dan 3 % bedragen van de grenswaarde van deze stoffen. Plannen die “niet in betekenende mate”bijdragen aan de luchtkwaliteit hoeven niet afzonderlijk te worden getoetst aan de grenswaarden voor de buitenlucht.
Verkeersgegevens
Bij het berekenen van bijdrage aan de luchtkwaliteit van verkeer van en naar de inrichting is uitgegaan van een worse-case benadering waarbij is uitgegaan van een toename van het
aantal verkeersbewegingen van 50 mvt/etmaal. Aandeel van vrachtverkeer is 20%.
Worst-case berekening voor de bijdrage van het extra verkeer als gevolg van een plan op de luchtkwaliteit | ||||
Extra verkeer als gevolg van het plan | ||||
Extra voertuigbewegingen (weekdaggemiddelde) | 50 | |||
Aandeel vrachtverkeer | 20,0% | |||
Maximale bijdrage extra verkeer | NO2 in µg/m3 | 0,16 | ||
PM10 in µg/m3 | 0,03 | |||
Grens voor "Niet In Betekenende Mate" in µg/m3 | 1,2 | |||
Conclusie | ||||
De bijdrage van het extra verkeer is niet in betekenende mate; | ||||
geen nader onderzoek nodig | ||||
Zoals uit het bovenstaande blijkt is bij de worse-case benadering uitgegaan van een maximum aantal voertuigen dat niet in de buurt komt bij het aantal te verwachten extra verkeersbewegingen als gevolg van de uitbreiding. Nader onderzoek is dan ook niet nodig.