Plan: | Meddosestraat |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0294.BP1202SGMEDDOSESTR-OW01 |
Het realiseren van nieuwe appartementen en woningen aan de Meddosestraat heeft verkeersbewegingen tot gevolg. In deze paragraaf komt aan de orde wat de ontwikkeling voor een effect heeft op het geheel van verkeersbewegingen en parkeerdruk in de omgeving van de locatie.
Verkeersgeneratie
Binnen het plangebied aan de Meddosestraat worden de volgende functies gerealiseerd:
Bovenstaande functies genereren op een gemiddelde werkdag 111 motorvoertuigbewegingen per etmaal. In onderstaande tabel staat de te verwachten verkeersgeneratie per functie weergegeven. De uitgangspunten voor de berekeningen zijn opgenomen in de separate bijlage.
Figuur 9: verkeersgeneratie toekomstige situatie plangebied Meddosestraat (mvtgbew/etm)
Functie en omvang | Weekdag | Werkdag | |
Zorgappartementen | 16 appartementen | 74 | 78 |
Parkwoningen | 2 woningen | 9 | 10 |
Appartementen | 2 appartementen | 9 | 10 |
Kantoor (met baliefunctie) | 100 m² bvo | 10 | 13 |
Toename | 102 | 111 |
Van gebieden waarin woningen en kantoren zijn gevestigd is bekend dat verkeer van en naar het gebied hun drukste uur kennen gedurende de ochtendspits en avondspits. Tijdens de ochtendspits en avondspits is het percentage verkeer ongeveer 10%. Dat wil zeggen dat tijdens het drukste uur de toename op de routes van en naar de Meddosestraat ongeveer (111*0,1=) 11 voertuigen is. Deze toename is nauwelijks merkbaar op de straten in de omgeving van het plangebied. Problemen voor de verkeersafwikkeling zijn als gevolg van de beoogde ontwikkeling niet te verwachten.
Parkeren
De gemeente Winterswijk heeft in de Parkeervisie– opgenomen dat bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen bij het aspect parkeren de CROW parkeerkencijfers– worden aangehouden. In alle gevallen gelden bij toetsing van een concreet bouwplan de maximale parkeerkencijfers van CROW als parkeernormen.
Beoordeeld is in hoeverre het project gevolgen heeft voor de parkeerdruk op de openbare ruimte. Hiertoe wordt de huidige situatie vergeleken met de parkeerbehoefte na realisering van het bouwplan. In de onderstaande tabel wordt de parkeerdruk in de huidige situatie berekend.
Parkeerbehoefte plangebied Meddosestraat
Huidige situatie | |||||||
nr. | functie | omvang | norm | aantal p.p. | |||
30 | winkel | 280 | m² | 4 | p.p./100 m² bvo | 11,2 | |
wonen | 1 | appartement | 1,5 | per woning | 1,5 | ||
38 | winkel | 50 | m² | 4 | p.p./100 m² bvo | 2,0 | |
bedrijf | 140 | m² | 1,7 | p.p./100 m² bvo | 2,4 | ||
woning | 1 | appartement | 1,5 | per woning | 1,5 | ||
40 | bedrijf | 140 | m² | 1,7 | p.p./100 m² bvo | 2,4 | |
opslagruimte | 90 | m² | 0,6 | p.p./100 m² bvo | 0,5 | ||
woning | 3 | appartementjes | 1,3 | per woning | 3,9 | ||
42 | kantoor | 100 | m² | 2,3 | p.p./100 m² bvo | 2,3 | |
woning | 1 | appartement | 1,5 | per woning | 1,5 | ||
Parkeerdruk bestaande situatie | 29,2 | ||||||
Aantal parkeerplaatsen aanwezig (achterzijde nr 40 en 42) | 6,0 | ||||||
Parkeerdruk "bestaand" op openbaar gebied | 23,2 |
Na realisering van het plan is het volgende beeld te zien.
Nieuwe situatie | |||||||
nr. | functie | omvang | norm | aantal p.p. | |||
30 | kantoor met balie | 320 | m² | 2,3 | p.p./100 m² bvo | 7,4 | |
wonen | 2 | appartementen | 1,5 | per woning | 3,0 | ||
wonen | 2 | woningen | 1,7 | per woning | 3,4 | ||
38-42 | algemene ruimte/slaapwacht | 135 | m² | 0 | 0,0 | ||
museum | 285 | m² | 0,7 | p.p./100 m² bvo | 2,0 | ||
wonen zorg | 16 | woningen zorg | 0,7 | per woning | 11,2 | ||
Parkeerdruk nieuwe situatie | 27,0 | ||||||
Aantal parkeerplaatsen te realiseren op eigen terrein (2 onder 1 kap) | 2,0 | ||||||
Parkeerdruk nieuw op openbaar gebied |
25,0 |
Er is een lichte toename in de parkeerdruk te zien. Bij de planuitvoering wordt zowel de Sellekamp als de Ulandsteeg de parkeerruimte aangepast respectievelijk licht gewijzigd. Het gebied in de directe omgeving van het plangebied kent op dit moment een totale parkeercapaciteit van 64 parkeerplaatsen. Na herinrichting van de Sellekamp en de aanpassing van de Ulandsteeg is deze capaciteit met drie parkeerplaatsen tot 61 stuks verminderd. Per saldo zal er een lichte toename van de parkeerdruk ontstaan. Daar staat tegenover dat de parkeercapaciteit in de directe omgeving, met name de parkeergelegenheid aan het begin van de Ravenhorsterweg, zal kunnen voorzien in de parkeerbehoefte van bezoekers van bewoners van de zorgappartementen. Hieronder is een en ander op een afbeelding te zien.
Figuur 10. Overzicht parkeren en herinrichting straten.